Napraforgómagos-fűszeres kenyér


Hasonló revelációt érzek, most mikor kisütöm első kísérleti kenyereimet, mint amikor először fogtam halat csónakból a Velencei tavon.

A Gotlandi csöndben eszembe jut Sütő Zsolt Himalája útja és az erről szóló írásai kapcsán egy Hamvas idézet:
„Aldous Huxley kiszámította, hogy a csend köre évenként tizenhárom és fél kilométerrel szűkül. Már nincs messze az az idő, szól, amikor a csend a földről tökéletesen eltűnik. Boldog lesz, akinek néha sikerül a Himalájában, vagy az óceánon félórás megnyugvásban részesülni. A meghittség köre egyre kisebb.”

 Igen, a csend. Észre sem vesszük, hogy milyen alapzajban, billentyűkattogásban, zörgésben élünk. Tán csak akkor ha kiszakadunk egy szigetre, a tenger alá, vagy 3000 méter magasba a csúcsok közelébe. Na, ott aztán csak állunk- lebegünk-pislogunk bele a világba és hirtelen megérezzük a csend erejét. A szél erejét, az esőét, a sarjadó fűjét és a hullámzásét. Ott belénk hasít a felismerés, hogy technikai eszközeinkkel, hogy döfünk bele a tápláló csend testébe.

A csend hallgatható. A csend tele van élettel. A csendnek zenéje van. Befele hív, meg-hív.
És ehhez társul egy étel a tudattalanból.
Kenyér. Frissen sütött, kelesztett, dagasztott házi kenyér. Kívül ropogós kéreggel, belül omlós testtel.

Recept:
3/4 kg liszt
25 dkg élesztő
1 dl tej
pici cukor
2,5 dl kefír
víz amennyit felvesz.
1 csapott kanál só
két marék pitított napraforgó mag
rozmaring-kakukkfű-bazsalikom-feketebors ízlés szerint.

Az élesztőt langyos tejben kis cukor hozzáadásával néhány perc alatt felfuttatam. A lisztet-sót-fűszereket-magvat egy mély tálba helyeztem. Közepébe lukat fúrtam, abba beleöntöttem az élesztőt, majd a kefírt és a vízet. Erős, határozott mozdulatokkal gyúrtam miközben még kevés vizet adagoltam hozzá.
1 órát pihent-degedt terítő alatt. A sütőt 225 fokra állítottam és amíg felmelegedett kerek sütőformába helyezve pihent még a kenyér massza egy negyed órát.
 kb. 30 perc sülés után amikor az egész lakást bejárta már a finom illat kiemeltem a kenyeret és leterítve hűlni hagytam.


 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések